top of page

Gamification

Wat is gamification nu juist? Er gaan verschillende definities rond die proberen om gamification te beschrijven en categoriseren. Bij Wakaaro zien we gamification eerder als een concept dat zich niet echt kan laten definiëren. Het is een overkoepelende term waar tal van mogelijkheden onder vallen - alles kan gamification zijn of worden.

 

Om het concept te duiden halen we hieronder enkele (maar zeker niet alle) mogelijkheden van gamification aanhalen. Ook graag de mogelijkheden van gamification voor uw projecten bespreken? Aarzel niet en neem contact met ons op!

 

Binnen gamification, kunnen we twee subconcepten onderscheiden. Beide hebben vaak hetzelfde doel en kunnen hetzelfde bereiken, maar ze gaan op een verschillende manier te werk.

Blob

1. Gamificatie

Gamificatie (als subconcept) is het integreren van spelelementen en mechanismen in typische 'niet-spel' omgevingen (integratie spel in werkelijkheid).

Gamificatie onder de vorm van een spaarkaart, icoon

Voorbeelden: frequent flyer programma's, punten sparen in de supermarkt...

Blob

2. Serious games

Serious games zijn spellen gemaakt om één of meerdere doelen te bereiken, vaak gebaseerd op de werkelijkheid (integratie werkelijkheid in spel).

Flight simulator, icoon

Voorbeelden: simulators, managementgames...

Zowel gamificatie als serious games kunnen we toepassen bij onder andere recrutering, onboarding, opleidingen, employer branding, marketing communicatie, procesoptimalisatie, het veranderen van een bedrijfscultuur, changemanagement,…

Verschil met een 'gewoon' spel?

 

Hoewel entertainment games and gamification overeenkomsten hebben: gebruik van spelmechanismen als punten, interactiviteit, doorstoten naar volgende niveau’s….. heeft gamification toch duidelijk een hogere doelstelling en een groter vermogen: Gamification betrekt spelers op een dieper, emotioneel niveau om hen te motiveren de wederzijdse doelen van aanbieder en speler te bereiken. Het is de dopamine die vrijkomt tijdens het spelen van een spel en het krijgen van beloningen die ervoor zorgen dat onze hersenen zich meer gaan openstellen voor nieuwe invloeden en daardoor ook beter in staat zijn (nieuwe) informatie op te nemen.

Een entertainment game speel je voor het spel, om je te amuseren. Een serious game of gamificatie speel je om een bepaald doel te bereiken (zoals iets bijleren), waarbij het spel het doel faciliteert.

Wetenschappelijk bewezen!

Een studie uit 2013 van de American Psychological Association en nog veel meer ander wetenschappelijk werk benadrukt de cognitieve, motivationele, emotionele en sociale impact die “games” kunnen hebben op menselijk gedrag. Niet verwonderlijk dat een aantal organisaties gamification gebruikt om sollicitanten te screenen, werknemers op te leiden, studenten te onderwijzen, problemen op te lossen en nieuwe ideeën en concepten te genereren…. De voorbeelden zijn legio. Kijk hier maar eens naar de verschillende voordelen die gamification voor uw project kan bieden, of neem een kijkje op onze blog.

 

Wakaaro is uw sparringpartner in het realiseren en begeleiden van gamification projecten van A tot Z. 

bottom of page