top of page

Waarom gamification?

Wat is nu de grootste meerwaarde van gamification? Waarom zouden we nu kiezen voor gamification in plaats van gebruik te maken van de eerder traditionele manieren van kennis- en informatieoverdracht, zoals lezingen, literatuur, klassieke lesmomenten...?

Er is reeds veel onderzoek gedaan naar gamification en daaruit is gebleken dat het toepassen van gamification enkele grote voordelen heeft ten opzichte van de klassieke methodes.

De grote sterkte van gamification ligt in het 'doen'. Je leert pas echt hoe je een taart moet bakken als je de taart zelf bakt - niet door te kijken, luisteren of lezen hoe iemand anders een taart bakt. Het is bovendien gebleken dat het 'doen' in een gesimuleerde omgeving (hoeft niet digitaal te zijn) hetzelfde resultaat bereikt als het 'doen' in een een echte omgeving.

 

Positieve effecten van gamification!

Daarnaast komen ook volgende positieve effecten naar voor bij het gebruik van gamification:

Engagement, icoon

meer engagement

Gamification zorgt voor meer engagement bij de spelers (uw doelgroep). Ze tonen meer betrokkenheid tegenover wat u wil bereiken, waardoor u uw doelen sneller bereiktGamification is toegankelijker, waardoor mensen ook meer bereid zijn om iets te doen.

leervermogen, icoon

verhoogd leervermogen

Spelen doen we vrijwillig en met veel plezier. De spelmechanismen en beloningssystemen bij gamification zorgen dat dopamine vrijkomt in de hersenen. Hierdoor wordt ons cognitief vermogen versterkt.

zelfvertrouwen, icoon

meer zelfvertrouwen

Fouten maken mag. Zeker in een spelomgeving. Lukt iets niet, dan probeer je het gewoon opnieuw, tot het lukt. Dit is een zeer krachtige manier om iets bij te leren en zorgt er voor dat de speler meer zelfvertrouwen krijgt in wat hij doet.

transparantie, icoon

meer transparantie

Feedback is een belangrijk element binnen gamification. Het toont de vooruitgang van de speler en zorgt voor leermomenten. Het creëert transparantie door de progressie en het doel van de speler duidelijk (en daardoor ook meer haalbaar) te maken.

samenwerking, icoon

verbeterde samenwerking

Bepaalde spellen laten spelers toe met elkaar samen te werken om een bepaald doel te bereiken - werken ze niet samen, dan halen ze het doel niet.

creativiteit, icoon

meer creativiteit

Het is gebleken dat door de introductie van gamification mensen creatiever gaan nadenken. De brede waaier aan mogelijkheden binnen een spel, prikkelt de fantasie en zorgt voor meer creativiteit.

plezier, icoon

meer plezier

Spelen is leuk. Mensen spelen spellen voor hun plezier. Door ook spelelementen te introduceren op bvb. de werkvloer, zullen werknemers meer plezier hebben, sneller in een flow komen, meer energie hebben en een positieve betrokkenheid voelen.

doorzettingsvermogen, icoon

verhoogd doorzettingsvermogen

Een spel is vaak niet eenvoudig, zeker niet hoe verder je in het spel gaat. Het laatste level is vaak het moeilijkste. Toch geven spelers niet op. Ze willen dat volgende level bereiken en gaan door, een eigenschap die ook in het echte leven zeer nuttig is.

kostenbesparing, icoon

kostenbesparend

In bepaalde gevallen is ook gebleken dat gamification kostenbesparend kan zijn. Kijk hiervoor maar eens naar volgende cijfers, afkomstig uit een onderzoek van de Aberdeen Group: 

In een organisatie dat gebruik maakt van gamification kan men het volgende bereiken:

42% hogere effectiviteit in het onboarden, trainen en vasthouden van salesmensen

32% sneller zijn in het binnenhalen van vertegenwoordigers

30% kortere verkoopcyclus

20% hogere leadconversie

13% meer vertegenwoordigers die jaarlijkse quota halen

Streck, H. (2016) Gamification: De Kracht Van Beleving. Amsterdam: Futuro Uitgevers.

Valkuilen

Gamification is zeer effectief en efficiënt, maar er zijn toch enkele aandachtspunten en valkuilen die men moet proberen vermijden.

  • Gamification is gebaseerd op enkele vrij eenvoudige basisbeginselen, maar de uitwerking ervan is complex en doordacht.
     

  • Een gamification-project doe je niet zomaar. Er is een bepaald doel dat je wil bereiken en het is belangrijk dat hier doorheen het gamification-project voldoende focus op ligt.
     

  • Een goede omkadering is noodzakelijk. 

Put in de weg met verkeerskegels, ter illustratie van mogelijke valkuilen bij gamificatie

Benieuwd hoe we bij Wakaaro te werk gaan om de positieve effecten van gamification bij uw project naar boven laten komen en de valkuilen vermijden? Klik hieronder door of neem contact op!

bottom of page